Jak oczyścić organizm z toksyn? 5 grup produktów, które musisz ograniczyć

18 494

Nie od dziś wiadomo, że zdrowy styl życia jest związany ze spożywaniem nieprzetworzonych, wartościowych produktów. Tymczasem spora część z tego, co oferują nam obecnie sklepy, niszczy zdrowie i sprzyja powstawaniu chorób cywilizacyjnych. Możemy jednak zrobić całkiem sporo, aby uchronić się przed skutkami stosowania niezdrowej diety. Jak oczyścić organizm z tego, co mu nie służy? Dziś chciałabym napisać o pięciu grupach produktów, których ograniczenie oczyszcza ciało z toksyn i przywraca zdrowie. Od dawna stanowią one margines mojej diety, a skutki tej decyzji są dla mnie bardzo pozytywne.

Oto produkty, jakie powinniśmy ograniczyć, aby odbudować równowagę w naszych organizmach

 

  • NIEORGANICZNE CZERWONE MIĘSO, MIĘSO PRZETWORZONE ORAZ SKÓRA DROBIU

Czerwone mięso jest obfitym źródłem tłuszczów nasyconych, które w nadmiarze mogą sprzyjać powstawaniu raka piersi i raka jelita grubego oraz chorób układu krążenia. Ograniczenie czerwonego mięsa jest zgodne z zaleceniami Światowej Fundacji ds. Badań nad Rakiem i stanowi ważny element profilaktyki raka. Jednak spożywanie niewielkich ilości ekologicznego czerwonego mięsa nie tylko nie szkodzi, ale wręcz sprzyja zdrowiu – dostarcza żelaza, białka i innych cennych substancji.

Tym natomiast, co powinniśmy całkowicie odstawić jest mięso przetworzone, na przykład wędliny czy parówki. Zawierają one mnóstwo soli i substancji konserwujących, które powoli, ale sukcesywnie niszczą nasze zdrowie. A co z budzącą wiele kontrowersji skórą drobiu? O ile drób ekologiczny jest mięsem bardzo zdrowym, to jego skóra zawiera dużo tłuszczu i cholesterolu, którego nadmiar jest szkodliwy – dlatego jedzmy raczej drób bez skóry.

  • SKÓRKI OWOCÓW I JARZYN NIEORGANICZNYCH

Niestety, warzywa i owoce z masowych upraw nie służą zdrowiu tak bardzo, jak te z upraw ekologicznych. Stosowane pestycydy przywierają do skórek i docierają do naszych organizmów, nawet jeśli umyjemy owoce i warzywa przed spożyciem. Dlatego najzdrowiej jest albo obierać je dokładnie ze skórki, albo stosować metodę mycia, która pozwala na usunięcie sporej ilości toksyn.

Jak myć owoce i warzywa? Wstępnie płuczemy je zimną wodą. Do litra wody wlewamy pół szklanki dowolnego rodzaju octu. W ten sposób powstaje roztwór o odczynie kwaśnym, w którym płuczemy nasze warzywa i owoce. Następnie przygotowujemy roztwór o odczynie zasadowym – do 1 litra wody dodajemy czubatą łyżkę sody kuchennej. Płuczemy w nim warzywa i owoce przez kolejne minimum 2 minuty. Na koniec myjemy je w czystej wodzie i wycieramy do sucha. Tak przygotowane powinniśmy zjeść w miarę szybko, ponieważ owoce i warzywa pozbawione szkodliwych substancji są co prawda zdrowsze, ale też szybciej się psują.
  • POKARMY O WYSOKIM INDEKSIE GLIKEMICZNYM

Mowa tu przede wszystkim o cukrze oraz produktach, których podstawą jest biała mąka. Wszystkie one powodują nagły wyrzut insuliny do krwi, co na dłuższą metę ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Zdecydowanie najbardziej szkodliwe jest połączenie białej mąki i cukru, które często spotykamy w sklepowych ciastkach i słodkich bułeczkach. O szkodliwości cukru i jego wpływie na ludzki organizm pisałam w tekście Moje 3 dowody na to, że cukier szkodzi.

Szukajmy zdrowych zamienników produktów o wysokim indeksie glikemicznym, na przykład zastępujmy białą mąkę razową. Początkowo może nam być trudno przestawić się na nowe smaki, ale wszystko jest kwestią przyzwyczajenia. Z doświadczenia wiem, że ograniczenie białej mąki i cukru w diecie sprzyja poprawie samopoczucia, zwiększa koncentrację i dodaje energii. Więcej o zdrowych zastępnikach niezdrowych produktów przeczytacie w artykule Zdrowe zamienniki w mojej kuchni – 5 przykładów.

  • PRODUKTY ZE ZBYT DUŻĄ ZAWARTOŚCIĄ NASYCONYCH KWASÓW TŁUSZCZOWYCH

Tłuszcze nasycone możemy znaleźć głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Niestety bardzo wiele osób znacznie przekracza w swojej diecie dopuszczalne normy tych tłuszczy. Sprzyja to powstawaniu otyłości i związanych z nią chorób, a także może stanowić pośrednią przyczynę powstawania nowotworów. Ograniczajmy więc takie produkty jak masło, smalec, mleko, sery żółte i twarogowe, oleje rafinowane, olej palmowy czy mięso, zwłaszcza przetworzone.

Pamiętajmy jednak, że tłuszcze nasycone zawierają zarówno produkty absolutnie zakazane, jak i takie, które możemy spożywać w niewielkich ilościach. Tłuszcze nasycone znajdziemy w przemysłowo produkowanych ciastkach, ale i w swojskim maśle. O ile ciastka powinniśmy wyrzucić do kosza, to masło zawiera również wiele korzystnych dla zdrowia substancji (choćby bezcenna witamina D), dlatego nie musimy całkowicie wyłączać go ze swojej diety.

Szkodliwa jest także zaburzona równowaga pomiędzy nienasyconymi kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6, a dokładniej wyraźna przewaga tych drugich. Sprzyja ona powstawaniu chorób metabolicznych, chorób serca i różnych rodzajów raka. Ten temat poruszałam w tekście Kwasy tłuszczowe omega-3 – dlaczego są niezbędne dla zdrowia? Nadmiar kwasów omega-6 zawierają produkty mleczarskie oraz jaja od zwierząt hodowanych na masową skalę. Dlatego najlepiej wybierać produkty ekologiczne, od zwierząt karmionych naturalnie, ponieważ w nich stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 jest korzystny dla zdrowia.

  • WODA Z KRANU NA TERENACH INTENSYWNYCH UPRAW ROLNYCH

Ten punkt zostawiłam na sam koniec, ponieważ nie dotyczy on każdego. Jeśli jednak mieszkamy na terenach, gdzie intensywnie i na masową skalę uprawia się ziemię, powinniśmy zrezygnować z picia „kranówki”, ponieważ zawiera ona liczne azotany i pestycydy. Informację o jakości wody w naszej okolicy można uzyskać w lokalnym Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji. Warto to sprawdzić, ponieważ wpływ wody na nasze zdrowie jest nieoceniony – pijemy ją przecież codziennie, a nasze ciało w dużej mierze składa się właśnie z wody.

We wszystkim warto zachować umiar, dlatego jeśli co jakiś czas zdarza nam się spożywać produkty z powyższej listy, nie bójmy się nagłych i poważnych konsekwencji. Zdrowy styl życia to nie sztywne trzymanie się wyznaczonych zasad, ale wracanie do dobrych zwyczajów nawet po jednorazowych „grzeszkach”. Najważniejsze, aby podstawę naszej diety stanowiły produkty naturalne i nieprzetworzone.

 

You might also like More from author

  • Kasia Stańczyk

    ja bym do tego dodała jeszcze zupy krem 😉 jak widać jest mnóstwo sposobów na zachowanie zdrowia i oczyszczenie organizmu, należy jeszcze tylko znaleźć motywacje 🙂

  • Bardzo ciekawy wpis 🙂 Sporo się dowiedziałam. Co prawda kranówki nie pijamy, ale nie wpadłam na to, że w zależności od miejsca zamieszkania skład wody może się aż tak zmienić…

    • Niestety. W jednych miejscach swobodnie można pić kranówkę, a w innych… jest ona totalnie nie do przełknięcia. 🙁

  • Dominika Rygiel

    Dzisiejsza żywność pozostawia niestety wiele do życzenia. Trzeba mocno się nagimnastykować, by wybierać dobrze, rozsądnie. A tak swoją drogą, nie wiedziałam, że należy unikać skórek z drobiu. Dobrze wiedzieć.

    • Mi zawsze obijało się o uszy, że skórki kumulują w sobie wszelkie toksyny, ale szczerze mówiąc nie udało mi się dotrzeć do rzetelnego źródła potwierdzającego taką informację. Mam też o tyle dobrze, że skórki z drobiu nigdy nie przechodziły mi przez gardło. 🙂

  • Konceptualnik

    Wartościowy wpis. Gdyby tylko tak łatwo dało się tego przestrzegać. 😀

    • Na pewno nie jest to takie proste, ale za to jaka jest satysfakcja, kiedy się uda. 😉

  • W dziale „produkty o wysokiej zawartości kwasów nasyconych” dopisałabym olej kokosowy! Mam wrażenie ostatnio, że niektórym się wydaje, że to woda… i lek na całe zło!

    • Fakt, widziałam ten olej na liście produktów, które zawierają wiele kwasów nasyconych. Nie jest on więc aż tak idealny, jak go malują. Zrezygnowałam z jego umieszczenia u siebie, bo nie sposób było wymienić wszystko, a oleju kokosowego na co dzień używa wciąż jeszcze niewiele osób (i raczej w niewielkich ilościach).

  • Ola

    bardzo ciekawy wpis! dodam do zakladek, by nie zgubic. Msle ze mi sie przyda 😉
    Ola Brzeska blog
    INSTAGRAM

    • Zachęcam też do polubienia Fan Page’u na FB, jest szansa, że regularnie będą docierały do Ciebie informacje o najnowszych wpisach. 🙂

  • Szczególnie ważne są wskazówki dotyczące mycia owoców i warzyw. I tak, jak piszecie – olej kokosowy,jest dość kontrowersyjnym produktem.

  • Kamil

    Niestety o takie faktycznie czyste i naturalne produkty wcale nie jest tak łatwo dostać 😫

  • Elena

    Co do wody z kranu – ja nigdy takiej nie piję. Lepiej dmuchać na zimne 🙂

  • A ja mieszkam w Szkocji i piję tylko wodę z kranu. Jest źródlana i robią z niej tu whisky 😀

  • Bardzo przydatny wpis 😃 będę wiedzieć czego unikać

  • Klaudia Wnuk-Adamczyk

    Dobrze napisany tekst, w tonie bardzo przyjaznym. Bo czasem czytam takie teksty, w tonie wszechwiedzącym ;), I zamiast mnie motywować działają zupełnie odwrotnie. My mamy jaja I drób swój więc jest zdrowy. To co proponują niektóre markety, jest totalną porażką :/

  • Doskonale porady, wlasnie dzis jest moj pierwszy dzien liczenia kalorii 😉

Close