Zdrowy grill. Jak grillować, żeby nie żałować! – recenzja książki

0 474

Polacy uwielbiają grillować, chociaż grill nie kojarzy nam się zbyt zdrowo. Dym, duże ilości mięsa, rakotwórcze substancje, a na dokładkę alkohol – tak wygląda tradycyjna wersja grillowania. Okazuje się jednak, że można grillować bez większej szkody dla zdrowia, a jednocześnie smacznie, kolorowo i z przyjemnością. Udowadniają to autorki książki „Zdrowy grill. Jak grillować, żeby nie żałować!”, która trafiła w moje ręce dzięki uprzejmości Wydawnictwa M. To obowiązkowa pozycja dla każdej osoby, która nie wyobraża sobie lata bez spotkań przy grillu.

Zasady zdrowego grillowania dla każdego

„Zdrowy grill” to publikacja gromadząca przepisy kulinarne pięciu popularnych instagramerek. Otwiera ją wstęp napisany przez Hannę Stolińską-Fiedorowicz, dietetyka klinicznego w Instytucie Żywności i Żywienia i propagatorkę zdrowego odżywiania. Rzuca on całkiem nowe światło na popularną formę obróbki żywności jaką jest grillowanie. Okazuje się, że może ono być zdrowsze, niż nam się wydaje. Wystarczy, że ustrzeżemy się pewnych błędów i zastosujemy kilka ważnych zasad.

Jakie są zalety korzystania z grilla? 

  • brak konieczności stosowania dodatkowego tłuszczu
  • niewielkie straty witamin i innych substancji odżywczych
  • wytapianie z mięsa naturalnego tłuszczu i zmniejszenie kaloryczności posiłku
  • wszechstronność – grillować można niemal wszystko, nie tylko mięso!
  • walory smakowe – potrawy z grilla mają charakterystyczny aromat

W książce znajdujemy też odpowiedź na ważne pytanie: dlaczego grillowanie zyskało złą sławę? Faktem jest, że podczas przyrządzania potraw z grilla mogą wydzielać się szkodliwe substancje, takie jak nadtlenki lipidowe czy węglowodory aromatyczne. Dym z grilla może również wykazywać działanie rakotwórcze. Dzieje się tak jednak głównie wtedy, gdy ignorujemy zasady bezpieczeństwa i grillujemy w nieprawidłowy sposób.

Jak grillować rozsądnie i bezpiecznie?

Na kartach publikacji zawarto rady i zalecenia, które pozwalają zminimalizować lub nawet całkiem wyeliminować zagrożenie. Jedną z nich jest sugestia, aby kupować wyłącznie przeznaczony do grillowania węgiel drzewny lub drewno drzew liściastych. Autorka wstępu zwraca również uwagę na to, jak ważny jest rodzaj grillowanego mięsa. Nie musimy sięgać wyłącznie po tłuste dania, takie jak kaszanka czy karkówka. Kurczak i indyk również sprawdzą się doskonale, podobnie jak ryby i warzywa.

Warto zdecydować się na samodzielne marynowanie mięsa, które znacząco skraca czas pieczenia i zmniejsza ryzyko powstania szkodliwych substancji. Nie można też kłaść mięsa na ruszt zbyt wcześnie, zanim wypali się podpałka.

Teoretyczną część książki wieńczy Dekalog zdrowego grillowania – zbiór cennych wskazówek dla każdego miłośnika grillowanych potraw. Warto po nie sięgać przed każdym spotkaniem towarzyskim przy grillu. Z czasem wejdą nam one w krew, zamieniając grillowanie w zdrową kulinarną przygodę.

Dania z grilla mogą być nie tylko smaczne, ale i zdrowe!

Rdzeń książki stanowią przepisy kulinarne pięciu instagramerek. To Magdalena Bilich, Anna Głowacka, Aneta Hyży, Victoria Kozaczkiewicz i Katarzyna Nowak. Każda z nich dzieli się na swoim instagramowym profilu pomysłami na zdrowe, a jednocześnie smaczne i niebanalne dania. Publikacja „Zdrowy grill” czerpie z pasji autorek, które z powodzeniem propagują zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia. Znajdziemy tutaj sprawdzone, a jednocześnie niebanalne receptury, które uczynią z grillowania prawdziwą sztukę.

Jakie dania z grilla przyrządzimy, sięgając po tę niewielką rozmiarowo książkę? Burgery z indyka i cukinii, sakiewki z kurczakiem, pomidorami i kukurydzą, szaszłyk krewetkowy, grillowane papryki z tofu – to tylko nieliczne przykłady zdrowych pomysłów na grillowanie. Nie brak tu również przepisów na smaczne i odżywcze dodatki, takie jak sałatka z tuńczyka, domowy hummus czy brzoskwinie w miodzie i cynamonie. Uwagę przykuwają również inspiracje dotyczące zdrowych napojów, takich jak koktajl brzoskwiniowy czy smoothie z bananem i mango.

Przepisy okraszone są informacjami na temat właściwości zdrowotnych głównych składników potraw. Całości dopełniają pięknie przygotowane, kolorowe zdjęcia. Na ostatnich stronach publikacji znajdziemy informacje o autorkach i adresy ich profili na instagramie.

Czy polecam lekturę książki „Zdrowy grill. Jak grillować, żeby nie żałować!”?

Oczywiście, że tak. Pozycję te powinien sobie sprawić każdy miłośnik grillowania, który chce żyć zdrowo i aktywnie, a także łamać utarte kulinarne schematy. Ciekawe, przystępnie podane przepisy, oryginalne potrawy oraz wskazówki dotyczące grillowania – to wszystko znajdziemy na niespełna stu stronach publikacji.

Przyznam, że przez większą część swojego życia nie lubiłam grillowania. Kojarzyło mi się ono z jedzeniem ciężkiego, tłustego mięsa okraszonego musztardą i „wzbogaconego” pieczywem. Okazuje się, że można inaczej, a recenzowana książka jest tego najlepszym przykładem.

Książkę „Zdrowy grill. Jak grillować, żeby nie żałować!” można nabyć na stronie Wydawnictwa MTUTAJ.

You might also like More from author

Close