Kuchnia długowiecznych, czyli jak żyć smacznie, długo i zdrowo – recenzja książki

0 1 111

Jaki jest wpływ diety na długość życia i jego jakość? Czy spożywanie odpowiednich pokarmów może zapobiegać chorobom i wspierać proces powrotu do zdrowia? I czy kuchnia sprzyjająca długowieczności może być kolorowa, smaczna i fascynująca? Odpowiedź na te i wiele innych pytań niesie lektura książki „Kuchnia długowiecznych”, której twórcami są Rebecca Katz i Mat Edelson. To jednak nie tylko książka kucharska, ale również bogate kompendium wiedzy na temat zasad zdrowego odżywiania, napisane barwnym językiem i oparte na prywatnych doświadczeniach autorów.

Kuchnia długowiecznych, czyli wybieraj pokarmy z Super Szesnastki

Rebecca Katz głęboko wierzy, że to, co zdrowe, może być również smaczne i pociągające dla naszych kubków smakowych. I to przekonanie pragnie przekazać czytelnikom sięgającym po jej książkę. Czyni to w sposób rzetelny, opierając się na wynikach badań naukowych i rozmowach z lekarzami i dietetykami. Jest jednocześnie praktykującą od wielu lat mistrzynią sztuki kulinarnej, propagatorką zdrowego odżywiania i autorką wielu nagradzanych publikacji.

Dieta, która proponuje, obejmuje wiele produktów, ale bazuje na tych najbardziej wartościowych, należących do wybranej przez autorkę Super Szesnastki. Znajdziemy wśród nich między innymi awokado, czosnek, oliwę z oliwek, orzechy włoskie, borówki i jarmuż. Pomyli się jednak ten, kto uzna „Kuchnię długowiecznych” za książkę promującą określony sztywnymi ramami sposób odżywiania. Zawarte w niej przepisy kulinarne promują różnorodność, wszechstronność i zachęcają do samodzielnego eksperymentowania. Rebecca Katz zdaje sobie doskonale sprawę, że tylko zróżnicowana dieta dostarczy nam maksimum niezbędnych do zachowania zdrowia składników odżywczych.

Czerp z mądrości przodków, aby zachować zdrowie i równowagę

Informacje zawarte w ksiażce oparte są na wiedzy naukowej i najnowszych badaniach. Jednocześnie autorka czerpie z cennych doświadczeń medycyny ludowej, która od wieków pomaga leczyć różne schorzenia. Katz przekonuje, jak ważne dla naszego samopoczucia jest odżywianie zgodne z naturą. Aby być jeszcze bardziej wiarygodną, przybliża czytelnikowi sposób funkcjonowania poszczególnych układów i narządów ludzkiego organizmu, takich jak jelita, wątroba, nerki, serce i mózg, a także układ oddechowy czy odpornościowy. Podkreśla też z całą mocą, że jedzenie ma siłę sprawczą i może zmieniać nasze życie. Jesteśmy więc w stanie wzmacniać organizm i zapobiegać chorobom, nawet jeśli są one zapisane w naszych genach.

Pokarmy, które spożywasz, mogą wpływać na ekspresję informacji genetycznej, uruchamiając proces sygnalizacyjny, który określa, jakie fragmenty DNA są „tłumaczone” na substancje w organizmie. Innymi słowy, ekspresja genów mówi twoim komórkom, co mają robić: czy budować białka i kiedy to zrobić. Niektóre pokarmy mogą w istocie hamować te same sygnały komórkowe, które jeżeli zostały uruchomione, mogły wywołać konkretne choroby u rodziców, dziadków i innych członków rodziny.

Co więcej, odpowiednie jedzenie może w znaczący sposób wspierać powrót do zdrowia, również w chorobach nowotworowych. Przepisy, które można znaleźć w „Kuchni długowiecznych” to prawdziwa kopalnia przeciwutleniaczy, kwasów omega-3, probiotyków oraz witamin i minerałów. Wszystkie te substancje budują równowagę organizmu i pozwalają ograniczać i eliminować procesy chorobowe.

Różnorodność w kuchni sposobem na długowieczność

W książce znajdziemy swoistą mapę żywności, obejmującą wyłącznie zdrowe i odżywcze pokarmy. Każdy z nich został przystępnie opisany, tak aby przybliżyć czytelnikowi jego właściwości zdrowotne. Rdzeń publikacji stanowią przepisy kulinarne, posegregowane w przemyślany i nieprzypadkowy sposób. Zdrowe zupy i buliony, Kluczowe warzywa, Szczodre ziarna, Potrawy bogate w białko, Odżywcze toniki i eliksiry – to tylko część tytułów, które gromadzą receptury pozwalające zachować siłę, witalność i zdrowie.

Smak pełni tu jednak kluczową rolę. Przygotowywane potrawy powinny być nie tylko pełne witamin i substancji odżywczych, ale przede wszystkim smaczne! Przepisy podsuwane przez Rebeccę Katz przeczą częstemu poglądowi, że to, co zdrowe, niekoniecznie musi cieszyć zmysły. Bo zdrowa dieta to nie tylko liść sałaty na suchej kromce razowego chleba. To cała pełnia kolorów i smaków, co zresztą potwierdzają zawarte w książce fotografie.

W książce znalazłam również odpowiedź na bardzo ważne dla mnie pytanie: dlaczego suplementacja nie jest tak skuteczna, jak dostarczanie sobie witamin i minerałów w żywności? Wynika to z tego, że poszczególne substancje dużo lepiej wchłaniają się w towarzystwie innych składników odżywczych. Tylko naturalna żywność zawiera cały kompleks niezbędnych dla zdrowia elementów. To dlatego w diecie i kuchni tak ważne jest urozmaicenie i różnorodność.

Kulinarna busola dla początkujących i zaawansowanych

Na kartach „Kuchni długowiecznych” znajdziemy wiele oryginalnych i ciekawych przepisów, które w wielu przypadkach są szybkie i łatwe do przygotowania. Rustykalna zupa z soczewicy, sałatka fanów awokado, zielona fasolka po sycylijsku, kalafior pieczony na złocisto, plasterki jabłka z masłem migdałowym i bananem – to zaledwie ułamek propozycji, które możemy wykorzystać w codziennym gotowaniu dla siebie i bliskich. Wprawdzie w niektórych przepisach pojawiają się składniki trudno dostępne na polskim rynku, jednak z łatwością można je zastąpić innymi produktami – wszak sama autorka zachęca do eksperymentowania!

„Kuchnia długowiecznych” to doskonała pozycja zarówno dla zaawansowanych adeptów sztuki kulinarnej, jak i osób początkujących, czujących się w kuchennym tyglu niezbyt pewnie. Autorka opisuje swoje pierwsze kroki w tej materii, sięgając do dzieciństwa i doświadczeń z całego życia. Pokazuje, że gotowanie to droga prób i błędów, którymi nie powinniśmy się załamywać. I chociaż ścieżka do idealnego smaku bywa długa i kręta, warto nią podążać. Oczywiście tylko wtedy, gdy sięgamy po produkty, które przyniosą nam energię i zdrowie.

Dziękuję za udostępnienie książki Wydawnictwu M. Na blogu znajdziecie również recenzję innej pozycji tego wydawnictwa – „Zdrowy grill. Jak grillować, żeby nie żałować!”.

You might also like More from author

Close