Kiełki – naturalne bomby witaminowe. Rodzaje, właściwości i korzyści dla zdrowia

6 6 748

Kiełki kumulują w sobie całe dobro zawarte w naturze. To żywność, która w niewielkiej objętości gromadzi mnóstwo witamin i minerałów. Kiełki ratują nasze zdrowie w okresie zimy i przedwiośnia, gdy warzywa i owoce dostępne w sklepach są pełne pestydyców i hodowane w sztucznych warunkach. Pamiętajmy, że kiełki to nie tylko słynna rzeżucha – to prawdziwe bogactwo właściwości, rodzajów i smaków. Uwielbiam wzmacniać nimi organizm i uzupełniać niedobory substancji odżywczych. Ich przygotowanie jest banalnie proste, a korzyści dla zdrowia – bezcenne!

Kiełki – ratunek dla zdrowia w czasach przetworzonej żywności

Czy wiecie, że z mocy kiełków korzystano już w starożytności? Pewne chińskie podanie opowiada o żeglarzach, którzy szukając lądu, wypłynęli w górę rzeki. Żegluga się przedłużała, szalały sztormy, a prowiant był na wyczerpaniu. Pod koniec podróży na pokładzie była już tylko fasola, która – pod wpływem wilgoci – nieoczekiwanie zakiełkowała. Żeglarze nie mieli wyjścia i zjedli powstałe w ten sposób kiełki. Okazały się nie tylko smaczne, ale też dodały im sił i energii do dalszej podróży.

I nie jest istotne, czy powyższa historia to sama prawda czy wyłącznie podanie ludowe – proces kiełkowania czyni cuda, z których możemy czerpać pełnymi garściami. Dosłownie i w przenośni.

Jakie korzyści zdrowotne daje spożywanie kiełków?

  • zawierają moc witamin i substancji mineralnych, które są łatwo przyswajalne
  • uzupełniają niedobory wynikające z przetworzonej diety, ubogiej w składniki odżywcze
  • zapewniają skoncentrowaną, uderzeniową dawkę substancji odżywczych
  • pobudzają przemianę materii, poprawiają kondycję organizmu i dodają sił witalnych
  • są łatwe do przygotowania, tanie i można je bez trudu zrobić w domu
  • zawierają niewiele kalorii przy jednoczesnej gigantycznej zawartości witamin i minerałów
  • są zdrowsze i skuteczniejsze niż suplementy diety dostępne w aptekach i drogeriach

Z dystansem podchodzę do sztucznej suplementacji i staram się jej unikać. Kiełki to prawdziwa multiwitamina prosto z natury, podobnie jak pyłek pszczeli, który również regularnie spożywam. Powoli przymierzam się do zakupu kiełkownicy, choć do procesu kiełkowania swobodnie wystarcza talerzyk albo podstawka do doniczki i nieco ligniny. Do tego nasiona, dawka wilgoci w temperaturze pokojowej i… po kilku dniach można cieszyć się zastrzykiem energii w postaci kiełków wyhodowanych w domowych warunkach. Ogromna satysfakcja i niezwykła korzyść dla zdrowia!

Jakie kiełki warto wybrać spośród całej ich gamy?

Nasiona, od których większość z nas zaczyna swoją przygodę to rzeżucha. Warto jednak pokusić się o wykorzystanie w codziennej diecie również innych rodzajów kiełków, które zawierają nie mniej substancji odżywczych i walorów zdrowotnych. Jakie kiełki są szczególnie cenne dla zdrowia?

KIEŁKI LUCERNY – wyróżniają się swoim bogactwem wśród pozostałych kiełków, zawierając praktycznie wszystkie potrzebne człowiekowi witaminy, z witaminą C na czele. Obfitują w białko, niezbędne dla zdrowia enzymy, a także rekordową ilość związków mineralnych. Warto je stosować, jeśli chcemy wzmocnić kości, zęby i mięśnie, a także zredukować dolegliwości wynikające z reumatyzmu i artretyzmu.

CIEKAWOSTKA: Czy wiecie, że przez długi czas lucerna była znana głównie jako… doskonała pasza dla bydła? Na szczęście obecnie również ludzie z powodzeniem korzystają z jej dobrodziejstw. Warto, bo pół szklanki kiełków lucerny zawiera tyle samo witaminy C, co 6 szklanek soku z pomarańczy!

KIEŁKI RZODKIEWKI – rzodkiewka i jej kiełki są skutecznym remedium na schorzenia wątroby, woreczka żółciowego, a także oskrzeli. Wszystko ze względu na ich właściwości przeciwzapalne, oczyszczające i moczopędne. Kiełki rzodkiewki skutecznie hamują rozwój bakterii, drożdży i grzybów. Z tego względu warto nie tylko je spożywać, ale również dodawać odrobinę nasion rzodkiewki do innych kiełków, aby uchronić je przed pleśnieniem podczas kiełkowania.

KIEŁKI BURAKA – są bezcenne w leczeniu anemii, ponieważ zawierają duże ilości kobaltu – niezbędnego w procesie wytwarzania czerwonych ciałek krwi. Obfitują w błonnik, kwas foliowy, a także betacyjaninę, która nadaje im własności przeciwnowotworowe. Zawierają też rzadko spotykane metale – rubid i cez. Warto jeść kiełki buraka, jeżeli chcemy odkwasić organizm, obniżyć ciśnienie krwi oraz poprawić stan włosów i paznokci.

KIEŁKI FASOLI MUNG – po raz pierwszy zostały wyhodowane w Chinach. Wyróżnia je doskonały smak (przypomina młody groszek) i bezproblemowy sposób kiełkowania. Zawierają sporo białka, witamin (m.in. A, C, B1, B2), soli mineralnych i pierwiastków, takich jak wapń, potas, fosfor i żelazo. Obfitują w przeciwutleniacze, które chronią nas przed nowotworami i chorobami układu krążenia.

KIEŁKI KOZIERADKI – kozieradka była uprawiana już za czasów Karola Wielkiego, w przyklasztornych ogrodach. Z czasem stała się nieco zapomniana, jednak niesłusznie. Nasiona kozieradki – podobnie jak inne nasiona – zawierają wiele białka, witamin i enzymów. Są szczególnie polecane w przypadku schorzeń żołądka, wątroby i całego układu pokarmowego. Wspierają również proces wytwarzania czerwonych krwinek.

kiełki rzeżuchy

KIEŁKI RZEŻUCHY – nie mogły się tu nie pojawić, ponieważ dla wielu z nas są synonimem kiełków. To nieodzowny element wiosennych kuracji oczyszczających i wzmacniających, choć warto rzeżuchę jeść przez całą zimę. Jest niezwykle smaczna i doskonale wzbogaca aromat kanapek, twarożków, sałatek i zup. Już starożytni doceniali jej lecznicze właściwości. Kiełki rzeżuchy poprawiają przemianę materii i pracę nerek, są doskonałe na reumatyzm i wspomagają leczenie anemii. O rzeżusze i jej właściwościach krwiotwórczych pisałam w tekście Jak leczyć anemię domowymi sposobami. Moje metody na podniesienie poziomu żelaza we krwi.

KIEŁKI DYNI – w cenne substancje obfitują nie tylko pestki dyni, ale również ich kiełki. Zawierają mnóstwo fosforu, dzięki czemu pozytywnie wpływają na stan kości i zębów, a także na układ nerwowy i poziom krzepliwości krwi. Ponadto regulują gospodarkę cukrową, zapobiegają chorobom układu moczowego, dodają wigoru i energii na co dzień.

KIEŁKI SOCZEWICY – soczewica to jedna z najstarszych uprawianych przez człowieka roślin strączkowych. Gotowana soczewica z powodzeniem zastępuje w diecie mięso, jednak proces gotowania powoduje też duże straty witamin i substancji mineralnych. Tych strat możemy uniknąć właśnie dzięki kiełkowaniu. Kiełki soczewicy to bogactwo białka i witamin, między innymi witamin z grupy B oraz witaminy C, która wzmacnia odporność. Działają przeciwnowotworowo, przeciwanemicznie i są polecane przyszłym mamom ze wględu na wysoką zawartość kwasu foliowego.

Powyższy wybór kiełków jest subiektywny, ponieważ natura dała nam ich o wiele, wiele więcej. Nie jest możliwe ujęcie ich w jednym artykule na blogu. I dobrze, bo w tej skarbnicy zdrowia i smaków każdy może znaleźć coś dla siebie. Jak hodować kiełki, aby uniknąć niespodzianek w postaci pleśni lub nieudanego kiełkowania? O tym napiszę Wam więcej w jednym z kolejnych artykułów.

Źródła, z których korzystałam podczas tworzenia tekstu:

Maren Bustorf-Hirsch, Kiełki. Żywność i lek w naszej kuchni, Oficyna Wydawnicza INTERSPAR.

Zdjęcie główne: Rachael Gorjestani/www.unsplash.com

You might also like More from author

  • opowiem ci

    Bardzo ciekawie przygotowany wpis, na pewno mi si przyda. Zazwyczaj unikałam kiełków, a teraz widzę, że to był błąd. Przedstawiłaś taką ich różnorodność, że na pewno wybiorę coś najkorzystniejszego dla siebie 🙂

  • Uwielbiam kiełki, dodaje je wszędzie gdzie można ale nie wiedziałem że mają tyle dobroci w sobie ? przydatny post ?

  • Gośka Budzowsk

    Też lubie ale w zimie zle się je hoduje przynajmiej mi nie wychodzi

  • Hoduję w kiełkownicy i polecam!

  • O tak, kiełki to idealny dodatek do sałatki czy na kanapkę. Nie dość, że są bardzo smaczne, to są bogactwem składników odżywczych. Rzeżucha dodatkowo to dla mnie wspomnienie dzieciństwa. Od małego sadziłam ją w domu i szkole i tak zostało do dzis 🙂

  • Leszek

    Kiełki są cennym źródłem witamin. Szczególnie jest polecane ich jedzenie z sałatkami warzywnymi podczas stosowania diety odchudzającej.